بیمارستان بی بی حکیمه گچساران

اطفال

مسئول بخش: سرکار خا نم سحر رمضانی (کارشناس پرستاری)

سابقه: ۱۰ سال

پزشک علمی بخش : خانم دکتر سمیه زراعتی(متخصص اطفال و نوزادان)

شماره تلفن داخلی: ۱۱۴۶

کد احیاء: ۵۵

موقعیت مکانی: واقع در طبقه اول قسمت C بخش بستری نوزادان

« فضای فیزیکی بخش »

اتاق ایزوله ۱تخته - ۱۳ اتاق بستری ۲ تخته - اتاق آموزش - اتاق استراحت پزشک - اتاق استراحت پرسنل - آبدارخانه جهت همراهان - تعداد تخت های بستری: ۲۷ تخت

« تجهیزات بخش »

دستگاه الکتروشوک - دستگاه بخور سرد – دستگاه بخور گرم – پالس اکسی متر – ترازو – ترالی اورژانس – دستگاه نبو لایزر – دستگاه گلو کلومتر

« پزشک و پرسنل »

پزشک متخصص بخش: (۶ نفر)

۱) آقای دکتر علی رضا پور (فوق تخصص عفونی اطفال و نوزادان)

۲) آقای دکتر حمیدرضا حسینی زاده (متخصص اطفال و نوزادان)

۳) آقای دکتر رحمت اله تاجگردون (متخصص اطفال و نوزادان)

۴) سرکارخانم دکتر زهره کرمی (متخصص اطفال و نوزادان)

۵) سرکارخانم دکتر زهرا جهانگیری (متخصص اطفال و نوزادان)

۶) سرکارخانم دکتر سارا سبز علی (متخصص اطفال و نوزادان)

تعداد پرسنل: ۱۲ پرستار زن (کارشناس پرستاری)

(۱) نفر بهیار

« قوانین بخش »

الف : ( پرسنل )

تکریم مادر نوزاد ـ پوشیدن روپوش سفید ـ شلوار مشکی ـ کفش سفید ـ عدم استفاده از زیورآلات ولاک ناخن ـ رعایت حجاب و شئونات اسلامی ـ حفظ حریم خصوصی بیمار ـ عدم استفاده از گوشی همراه

ب : ( بیمار و همراهان بیمار )

رعایت قوانین و مقررات بیمارستان که در تابلوی ورودی بیمارستان نوشته می باشد.

« شرح وظایف عمومی کارشناس پرستاری »

شرح وظایف عمومی پرستار با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح زیر می باشد:

۱) جلب اعتماد و اطمینان مددجو ( فرد، خانواده وجامعه ) و برقراری ارتباط حرفه ای موثر ( آشناسازی با محیط، معرفی خود و همکاران به مددجو، پاسخ صحیح به سوالات، درخواستها و مشکلات با دادن اختیار به وی با بکارگیری مهارتهای کلامی و غیر کلامی و در نظر گرفتن تفاوت های فردی مددجویان ) تلاش در ایجاد محیطی امن وحفظ استقلال و کیفیت زندگی و سلامت مددجو.

۲) بررسی، شناخت و کسب اطلاعات از وضعیت سلامت مددجو و ثبت در پرونده.

۳) تعیین، ثبت مشکلات و نیازهای بهداشتی مددجو، تشخیص پرستاری مبتنی بر دانش، مهارت و پژوهش.

۴) برنامه ریزی اقدامات مراقبتی بر اساس اهداف و اولویت ها و ثبت آن در پرونده.

۵) مشارکت و همکاری با پزشک در انجام معاینات و نظارت بر فعالیتهای تیم پیراپزشکی

۶) انجام اقدامات مراقبتی بر اساس استانداردهای خدمات پرستاری و ثبت و پیگیری آن با توجه به:

الف) نیازهای جسمی:

‾ تامین بهداشت فردی (پوست، مو، دهان و ....):

° خواب استراحت و آسایش- تغذیه : تامین نیازهای تغذیه و رژیم غذایی بیمار، سوند گذاری معده ( NGT ) کاواژ و انجام مراقبتهای لازم.

° تامین نیازهای دفعی بیمار، کنترل و ارزیابی عملکرد سیستم ادراری و گوارشی، سوند گذاری مثانه، شست و شوی مثانه، مراقبت از سوند و درن ها، لاواژ، مراقبت از استومی و انواع تنقیه.

° تنفس (تمرینات تنفسی، اکسیژن رسانی، ساکشن، مراقبت از لوله تراشه و تراکئوستومی)

° گردش خون (کنترل علائم حیاتی)

° نظارت بر ایجاد حداکثر تحرک در بیمار (حرکت در تخت، خروج از تخت، انتقال به صندلی، تغییر وضعیت، انجام حرکات فعال و غیر فعال، بکارگیری وسایل کمک حرکتی)

° تعادل آب و الکترولیت ها (کنترل جذب و دفع، بررسی و حفظ تعادل الکترولیتی، توزیع روزانه)

° مراقبت از سیستم پوستی (مراقبت ازپوست و مخاط، مراقبت از انواع زخمها، کشیدن بخیه ها)

° مراقبت از سیستم عصبی (کنترل سطح هوشیاری بیمار و کنترل تحریکات محیطی مناسب)

° حفظ و ارتقاء کیفیت زندگی و خود کفایی در فعالیت های روزمره زندگی با مشارکت تیم توانبخشی، اعتلای مفهوم خود در بیمار، تطابق روانی، اجتماعی مددجو ( تشویق بیمار به شرکت فعالتر در تصمیم گیریهای درمانی خود و... ) ایجاد محیط مناسب جهت تامین نیازهای معنوی و مذهبی مددجو- دفاع از حقوق مددجو بر اساس منشور حقوق بیمار.

ب) انجام مراقبتهای تشخیصی، درمانی تجویز شده در موارد زیر:

° دادن داروهای خوراکی، واژینال، رکتال، تزریقی (جلدی، زیر جلدی، وریدی، عضلانی و واکسیناسیون)

° مایعات وریدی، تزریق خون و فراورده های آن، کنترل اثر درمان و پیشگیری از عوارض جانبی آنها، تغذیه کامل وریدی انجام ECG – گذاشتن سوند فولی، گذاشتن سوند معده ( NTG )، گچ گیری، آتل گیری، کشش پوستی، بخیه لایه اول پوست، برقراری خط وریدی ( IV LINE )

ج) انجام اقدامات اولیه احیا قلبی ریوی تا حضور تیم احیاء

د) ارائه اقدامات پرستاری در انتقال بیمار از بخشی به بخشی دیگر و ارائه گزارشات مربوطه

۷) ارزشیابی نتایج خدمات ارائه شده به مددجو و در صورت لزوم بررسی و برنامه ریزی مجدد به منظور ارائه مراقبتهای لازم

۸) ارائه اقدامات پرستاری جهت کنترل درد.

۹) شرکت در تیم بحران و اجرای وظایف محوله از پیش تعیین شده در موقعیت ها و حوادث غیر مترقبه

۱۰) اقدامات مناسب در جهت تامین ایمنی بیمار یا مددجو و پیش گیری از حوادث احتمالی

۱۱) سرپرستی و نظارت مستمر بر حسن اجرای اقدامات مراقبتی توسط سایر اعضای گروه پرستاری.

۱۲) بررسی نیازهای آموزشی، تعیین سطح انگیزش، توسعه برنامه های آموزشی، اجرای آموزش و ارزیابی یادگیری در مددجو، خانواده وجامعه به منظور تامین، حفظ و ارتقاء سلامت.

۱۳) ارائه اقدامات پرستاری قبل و بعد از عمل.

۱۴) راهنمایی و مشاوره با مددجو، در صورت لزوم ارجاع به سایر منابع تخصصی، حمایتی و اجتماعی

۱۵) آماده سازی مددجو جهت ترخیص

۱۶) پی گیری و ارائه خدمات پرستاری و اقدامات مراقبتی در منزل پس از ترخیص با هماهنگی مرکز درمانی

۱۷) انجام اقدامات ضروری به منظور پیشگری از عفونت ها (آموزش و پژوهش)

۱۸) همکاری با گروه بهداشتی جهت رفع مشکلات محیطی ، حفاظتی و خدماتی با استفاده از همفکری و همیاری و مشارکت جامعه ( فرد، خانواده، گروه، مدرسه، کارخانه و ... ) و پیگیری آنها

۱۹) شرکت در دوره های آموزشی و همکاری در برنامه ریزی، آموزشی – پژوهشی ( آموزش ضمن خدمت، بازآموزی، آموزش دانش جویان پرستاری و سایر اعضای گروه بهداشتی درمانی، همکاری در انجام پژوهش های مورد نیاز در جهت اعتلای کیفیت خدمات پرستاری و ...)

۲۰) مشارکت در ارائه خط مشی های مراقبتی و بهداشتی و توان بخشی در جهت بهبود مداوم کیفیت خدمات

۲۱) مراقبت از بیمار در حال احتضار و خانواده های بیمار و نظارت بر امر مراقبت از جسد مطابق موازین شرعی

۲۲) تحویل بخش از پرسنل شیفت قبل و به پرسنل شیفت بعد بر بالین بیماران و گزارش اقدامات انجام شده.

۲۳) شرکت و همراهی با پزشکان در ویزیت بیماران، گزارش و اقدامات انجام شده، مشاهدات و پاسخ های بیمار جهت تعیین خط مشی درمانی مناسب از سوی تیم پزشک

۲۴) ثبت کلیه اقدامات انجام شده