بیمارستان بی بی حکیمه گچساران دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
آخرین اطلاعیه هااطفال
مسئول بخش: سرکار خا نم سحر رمضانی (کارشناس پرستاری) |
|
سابقه: ۱۰ سال |
|
پزشک علمی بخش : خانم دکتر سمیه زراعتی(متخصص اطفال و نوزادان) |
|
شماره تلفن داخلی: ۱۱۴۶ |
|
کد احیاء: ۵۵ |
|
موقعیت مکانی: واقع در طبقه اول قسمت C بخش بستری نوزادان |
« فضای فیزیکی بخش » |
اتاق ایزوله ۱تخته - ۱۳ اتاق بستری ۲ تخته - اتاق آموزش - اتاق استراحت پزشک - اتاق استراحت پرسنل - آبدارخانه جهت همراهان - تعداد تخت های بستری: ۲۷ تخت |
« تجهیزات بخش » |
دستگاه الکتروشوک - دستگاه بخور سرد – دستگاه بخور گرم – پالس اکسی متر – ترازو – ترالی اورژانس – دستگاه نبو لایزر – دستگاه گلو کلومتر |
« پزشک و پرسنل » |
پزشک متخصص بخش: (۶ نفر) |
۱) آقای دکتر علی رضا پور (فوق تخصص عفونی اطفال و نوزادان) |
۲) آقای دکتر حمیدرضا حسینی زاده (متخصص اطفال و نوزادان) |
۳) آقای دکتر رحمت اله تاجگردون (متخصص اطفال و نوزادان) |
۴) سرکارخانم دکتر زهره کرمی (متخصص اطفال و نوزادان) |
۵) سرکارخانم دکتر زهرا جهانگیری (متخصص اطفال و نوزادان) |
۶) سرکارخانم دکتر سارا سبز علی (متخصص اطفال و نوزادان) |
تعداد پرسنل: ۱۲ پرستار زن (کارشناس پرستاری) |
(۱) نفر بهیار |
« قوانین بخش » |
الف : ( پرسنل ) تکریم مادر نوزاد ـ پوشیدن روپوش سفید ـ شلوار مشکی ـ کفش سفید ـ عدم استفاده از زیورآلات ولاک ناخن ـ رعایت حجاب و شئونات اسلامی ـ حفظ حریم خصوصی بیمار ـ عدم استفاده از گوشی همراه |
ب : ( بیمار و همراهان بیمار ) رعایت قوانین و مقررات بیمارستان که در تابلوی ورودی بیمارستان نوشته می باشد. |
« شرح وظایف عمومی کارشناس پرستاری » |
شرح وظایف عمومی پرستار با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح زیر می باشد: |
۱) جلب اعتماد و اطمینان مددجو ( فرد، خانواده وجامعه ) و برقراری ارتباط حرفه ای موثر ( آشناسازی با محیط، معرفی خود و همکاران به مددجو، پاسخ صحیح به سوالات، درخواستها و مشکلات با دادن اختیار به وی با بکارگیری مهارتهای کلامی و غیر کلامی و در نظر گرفتن تفاوت های فردی مددجویان ) تلاش در ایجاد محیطی امن وحفظ استقلال و کیفیت زندگی و سلامت مددجو. |
۲) بررسی، شناخت و کسب اطلاعات از وضعیت سلامت مددجو و ثبت در پرونده. |
۳) تعیین، ثبت مشکلات و نیازهای بهداشتی مددجو، تشخیص پرستاری مبتنی بر دانش، مهارت و پژوهش. |
۴) برنامه ریزی اقدامات مراقبتی بر اساس اهداف و اولویت ها و ثبت آن در پرونده. |
۵) مشارکت و همکاری با پزشک در انجام معاینات و نظارت بر فعالیتهای تیم پیراپزشکی |
۶) انجام اقدامات مراقبتی بر اساس استانداردهای خدمات پرستاری و ثبت و پیگیری آن با توجه به: |
الف) نیازهای جسمی: |
‾ تامین بهداشت فردی (پوست، مو، دهان و ....): |
° خواب استراحت و آسایش- تغذیه : تامین نیازهای تغذیه و رژیم غذایی بیمار، سوند گذاری معده ( NGT ) کاواژ و انجام مراقبتهای لازم. |
° تامین نیازهای دفعی بیمار، کنترل و ارزیابی عملکرد سیستم ادراری و گوارشی، سوند گذاری مثانه، شست و شوی مثانه، مراقبت از سوند و درن ها، لاواژ، مراقبت از استومی و انواع تنقیه. |
° تنفس (تمرینات تنفسی، اکسیژن رسانی، ساکشن، مراقبت از لوله تراشه و تراکئوستومی) |
° گردش خون (کنترل علائم حیاتی) |
° نظارت بر ایجاد حداکثر تحرک در بیمار (حرکت در تخت، خروج از تخت، انتقال به صندلی، تغییر وضعیت، انجام حرکات فعال و غیر فعال، بکارگیری وسایل کمک حرکتی) |
° تعادل آب و الکترولیت ها (کنترل جذب و دفع، بررسی و حفظ تعادل الکترولیتی، توزیع روزانه) |
° مراقبت از سیستم پوستی (مراقبت ازپوست و مخاط، مراقبت از انواع زخمها، کشیدن بخیه ها) |
° مراقبت از سیستم عصبی (کنترل سطح هوشیاری بیمار و کنترل تحریکات محیطی مناسب) |
° حفظ و ارتقاء کیفیت زندگی و خود کفایی در فعالیت های روزمره زندگی با مشارکت تیم توانبخشی، اعتلای مفهوم خود در بیمار، تطابق روانی، اجتماعی مددجو ( تشویق بیمار به شرکت فعالتر در تصمیم گیریهای درمانی خود و... ) ایجاد محیط مناسب جهت تامین نیازهای معنوی و مذهبی مددجو- دفاع از حقوق مددجو بر اساس منشور حقوق بیمار. |
ب) انجام مراقبتهای تشخیصی، درمانی تجویز شده در موارد زیر: |
° دادن داروهای خوراکی، واژینال، رکتال، تزریقی (جلدی، زیر جلدی، وریدی، عضلانی و واکسیناسیون) |
° مایعات وریدی، تزریق خون و فراورده های آن، کنترل اثر درمان و پیشگیری از عوارض جانبی آنها، تغذیه کامل وریدی انجام ECG – گذاشتن سوند فولی، گذاشتن سوند معده ( NTG )، گچ گیری، آتل گیری، کشش پوستی، بخیه لایه اول پوست، برقراری خط وریدی ( IV LINE ) |
ج) انجام اقدامات اولیه احیا قلبی ریوی تا حضور تیم احیاء |
د) ارائه اقدامات پرستاری در انتقال بیمار از بخشی به بخشی دیگر و ارائه گزارشات مربوطه |
۷) ارزشیابی نتایج خدمات ارائه شده به مددجو و در صورت لزوم بررسی و برنامه ریزی مجدد به منظور ارائه مراقبتهای لازم |
۸) ارائه اقدامات پرستاری جهت کنترل درد. |
۹) شرکت در تیم بحران و اجرای وظایف محوله از پیش تعیین شده در موقعیت ها و حوادث غیر مترقبه |
۱۰) اقدامات مناسب در جهت تامین ایمنی بیمار یا مددجو و پیش گیری از حوادث احتمالی |
۱۱) سرپرستی و نظارت مستمر بر حسن اجرای اقدامات مراقبتی توسط سایر اعضای گروه پرستاری. |
۱۲) بررسی نیازهای آموزشی، تعیین سطح انگیزش، توسعه برنامه های آموزشی، اجرای آموزش و ارزیابی یادگیری در مددجو، خانواده وجامعه به منظور تامین، حفظ و ارتقاء سلامت. |
۱۳) ارائه اقدامات پرستاری قبل و بعد از عمل. |
۱۴) راهنمایی و مشاوره با مددجو، در صورت لزوم ارجاع به سایر منابع تخصصی، حمایتی و اجتماعی |
۱۵) آماده سازی مددجو جهت ترخیص |
۱۶) پی گیری و ارائه خدمات پرستاری و اقدامات مراقبتی در منزل پس از ترخیص با هماهنگی مرکز درمانی |
۱۷) انجام اقدامات ضروری به منظور پیشگری از عفونت ها (آموزش و پژوهش) |
۱۸) همکاری با گروه بهداشتی جهت رفع مشکلات محیطی ، حفاظتی و خدماتی با استفاده از همفکری و همیاری و مشارکت جامعه ( فرد، خانواده، گروه، مدرسه، کارخانه و ... ) و پیگیری آنها |
۱۹) شرکت در دوره های آموزشی و همکاری در برنامه ریزی، آموزشی – پژوهشی ( آموزش ضمن خدمت، بازآموزی، آموزش دانش جویان پرستاری و سایر اعضای گروه بهداشتی درمانی، همکاری در انجام پژوهش های مورد نیاز در جهت اعتلای کیفیت خدمات پرستاری و ...) |
۲۰) مشارکت در ارائه خط مشی های مراقبتی و بهداشتی و توان بخشی در جهت بهبود مداوم کیفیت خدمات |
۲۱) مراقبت از بیمار در حال احتضار و خانواده های بیمار و نظارت بر امر مراقبت از جسد مطابق موازین شرعی |
۲۲) تحویل بخش از پرسنل شیفت قبل و به پرسنل شیفت بعد بر بالین بیماران و گزارش اقدامات انجام شده. |
۲۳) شرکت و همراهی با پزشکان در ویزیت بیماران، گزارش و اقدامات انجام شده، مشاهدات و پاسخ های بیمار جهت تعیین خط مشی درمانی مناسب از سوی تیم پزشک |
۲۴) ثبت کلیه اقدامات انجام شده |